Innowin har hjulpet Bluestone PIM med over 30 millioner i SkatteFUNN-støtte. I dag er Bluestone et internasjonalt anerkjent selskap i sitt segment, og har store kunder som H&M på listen.
– Uten SkatteFUNN hadde det vært vanskelig å gjøre denne reisen, forteller CEO Einar Augedal.
En god sparringspartner
Bluestone startet samarbeidet med Innowin allerede i 2015. Bluestone trengte en rådgiver som kunne dokumentere reisen på riktig måte og definerer prosjektene.
– Det var tidkrevende og vanskelig å nå frem med et komplisert budskap. Innowin har hjulpet oss med å tydeliggjøre hva vi faktisk utvikler, forteller Einar.
Cutting edge technology
Bluestone er et cutting edge technology selskap som ble startet i 2016 i Tønsberg med utspring fra et tidligere selskap. Bluestone utvikler PIM.
PIM er det systemet som samler all informasjonen du trenger å vite om et produkt. Det er et viktig system for e-handelsplattformer og markedsplasser, men også fysiske butikker. I dag er det mange forventinger og krav til alt vi vil vite før vi kjøper et produkt. Eksempelvis bilder, video, hvordan produkter passer sammen, materialer osv. PIM samler all denne informasjonen i et system. Bluestone har utviklet et brukervennlig PIM som er fleksibelt, og bruker AI til å automatisere og berike informasjonen, samt sørge for at informasjonen er lett tilgjengelig.
– PIM har eksistert i over 20 år, men vært litt i skyggen av andre forretningssystemer. Slik teknologien utviklet seg med smarttelefoner, skjønte vi at PIM kom til å bli i veldig viktig, forteller Einar (CEO i Bluestone).
Internasjonal markedsposisjon
Bluestone PIM er nå en eksportvare som selges til Europa, USA og Australia. Bluestone er anerkjent som ledende innen teknologi i sitt segment. I dag jobber de med store merkevarer som Sainsbury’s, H&M og Dolby Technology.
– Vi er så heldige at vi har fått inn folk i sentrale posisjoner i globalt ledende bransjeforeninger, bl.a. en som heter MACH- alliansen. Mange store merkenavn velger oss fordi vi er med der, og det hadde kun vært mulig med tilstrekkelige midler i bunn, forteller Einar.
I MACH-alliansen har ledende leverandører av e-handelsteknologi gått sammen for å promotere nye teknologianvendelser, prinsipper og økosystemer innen handel.
– SkatteFUNN har bidratt til at vi kan fortsette til å kontrollere selskapet fra Norge uten å vanne det ut med eksterne investorer. I år er det første gang vi har hentet inn eksterne investorer, forteller Einar.
Personlig oppfølging
Einar forteller at Innowin har vært vesentlig for selve søknadsprosessen, men de har også vært en god sparringspartner. Innowin har jobbet sammen med utviklingssjefen for å legge til rette for SkatteFUNN helt fra start. Bluestone har fått SkatteFUNN hvert år siden de startet, og det har tilsammen blitt 5 søknader og over 30 millioner i støtte.
– Innowin er en veldig viktig bidragsyter for oss, og den personlige oppfølgingen er grunnen til at vi fortsatt er hos dem. De kjenner oss godt, og du kan alltid ringe Arnt og diskutere. De er også veldig fleksible, noe vi verdsetter høyt, forteller Einar.